Volmachten

Op deze pagina:

Wat is een volmacht?

Door middel van een volmacht kan de volmachtgever een persoon of onderneming (volmachthouder) toegang geven tot het e-loket in zijn naam. De volmachthouder kan dan de gegevens van de volmachtgever inkijken of kan zelfs, indien de volmachtgever daar toestemming voor geeft, elektronische aanvragen indienen in naam van de volmachtgever. Zelf blijft de volmachtgever te allen tijde ook al deze rechten behouden. Een volmacht blijft geldig tot wanneer de volmachtgever of de volmachthouder ze stopzet.

Welke soorten volmachten bestaan er op het e-loket?

Er bestaan twee types van volmachten:

Raadplegen-volmacht

Met deze volmacht krijgt de volmachthouder inzagerecht in alle historische en huidige dossier- en identificatiegegevens (inclusief financiële gegevens) op het e-loket Landbouw en Visserij. De volmachthouder kan geen aanvragen indienen. De volmacht wordt eveneens verleend voor inzage in eventuele nieuwe dossier- en identificatiegegevens in de toekomst bij het Departement Landbouw en Visserij. Kortom: De volmachthouder ziet wat de volmachtgever ziet.

Beheren-volmacht

Met deze volmacht kan de volmachthouder alle huidige en toekomstige aanvragen bij het Departement Landbouw en Visserij indienen of wijzigen. Hij krijgt ook automatisch inzagerecht in uw historische en huidige dossier- en identificatiegegevens (inclusief financiële gegevens). Deze volmacht omvat alle mogelijke aanvragen bij het Departement Landbouw en Visserij. De volmacht wordt dus eveneens verleend voor eventuele nieuwe aanvragen en de inzage in nieuwe dossier- en identificatiegegevens in de toekomst bij het Departement Landbouw en Visserij. Kortom: De volmachthouder kan hetzelfde zien en doen als de volmachtgever.

Waar vind ik een overzicht van mijn volmachten?

Op het startscherm kiest u de tegel ‘Klantgegevens en volmachten’. 

tegel klantgegevens en volmachten

Na een keuze te maken voor wie u de volmachten wil raadplegen, krijgt u de tegel ‘Overzicht klantgegevens en volmachten’ te zien. Binnen deze tegel kan u uw volmachten raadplegen.

voor wie?

Overzicht klantgegevens en volmachten

 

De volmachten worden gegroepeerd in gegeven volmachten, verkregen volmachten en toegangsrechten.

types volmachten

  • Gegeven volmachten zijn volmachten die u gegeven heeft aan een persoon of onderneming. 
  • Verkregen volmachten zijn volmachten die u gekregen heeft. 
  • Toegangsrechten zijn rechten die u gegeven of verkregen heeft wanneer er bepaalde relaties geregistreerd zijn bij het Departement Landbouw en Visserij (bijvoorbeeld een partnerrelatie bij landbouwers).

U kan uw volmachten exporteren naar Excel door op het Excel-icoonSymbool XLS voor exporterente klikken. Vervolgens kan u het Excel-bestand bewaren op uw computer.

Aan wie kan ik een volmacht toekennen?

Een volmacht kan worden toegekend aan een persoon of aan een onderneming:

  • Aan een persoon (partner, zoon of dochter, buur, ...): De enige voorwaarde is dat deze persoon een Belgische elektronische identiteitskaart heeft.
  • Aan een onderneming (consulent, boekhoudkantoor, douaneagentschap, ...): Door een volmacht te geven aan een onderneming kunnen alle geregistreerde werknemers van die onderneming voor u op het e-loket werken. De onderneming moet zichzelf hiervoor bij het Departement Landbouw en Visserij laten registreren en moet een lijst bezorgen met werknemers die voor deze onderneming werken. (Zie verder Hoe kan ik mijn onderneming als volmachthouder registreren?)

Hoe kan ik een volmacht toekennen of stopzetten?

Op het e-loket bestaan twee types volmachten (zie Welke soorten volmachten bestaan er op het e-loket?). Deze twee types volmachten kan u online beheren. Enkel de volmachtgever kan volmachten toekennen. Het stopzetten van volmachten kan zowel door de volmachtgever als door de volmachthouder.

Om volmachten te wijzigen, kiest u eerst voor de tegel ‘Klantgegevens en volmachten’.

tegel klantgegevens en volmachten

Na een keuze te maken voor wie u een volmacht wil toekennen of stopzetten, krijgt u de tegel ‘Beheer volmachten’ te zien. Klik deze aan.

voor wie?

Beheer volmachten

U kan volmachten toekennen of stopzetten door de volmachten aan- of uit te vinken in het overzicht.

Klik op het bewaren-icoon Bewarenom de wijzigingen op te slaan. De wijzigingen zijn onmiddellijk van toepassing.

U kan ook volmachten toekennen aan een volmachthouder die nog niet opgenomen is in het overzicht van gegeven volmachten. Klik bij 'Gegeven volmachten' op het plus-icoon Plus. Vervolgens kan u de volmachtgever, de volmachthouder en het type volmacht aanvullen in de pop-up die verschijnt.

  • Onder ‘volmachtgever’ worden naam en klantnummer vermeld van de klant die de volmacht toekent.
  • Onder ‘volmachthouder’ selecteert u eerst het type (volmacht aan een natuurlijke persoon of aan een onderneming). Vervolgens vult u naargelang het type het rijksregisternummer van de volmachthouder in of selecteert u de onderneming uit de lijst.
  • Onder ‘volmachten’ vinkt u aan welke volmachten u wil toekennen aan de nieuwe volmachthouder.
  • Van zodra u op ‘Toevoegen’ klikt worden de volmachten onmiddellijk aan de nieuwe volmachthouder toegekend. De toegekende volmachten zijn ook onmiddellijk te raadplegen in het overzicht van de gegeven volmachten.
    Als u de melding krijgt dat de persoon nog niet gekend is bij het Departement Landbouw en Visserij, of u vindt de onderneming niet terug in de lijst, dan kunnen de volmachten niet worden toegekend via het e-loket, maar moet dit gebeuren via het Formulier Toekenning van een volmacht. Een onderneming die niet gekend is in de lijst moet zich bovendien eerst laten registreren (zie hiervoor Hoe kan ik mijn als onderneming als volmachthouder registreren?).

Zowel bij het toekennen van volmachten aan een nieuwe volmachthouder als bij het aanpassen van volmachten in het overzicht, verwittigt het Departement Landbouw en Visserij de betrokken personen via mail indien hun e-mailadres gekend is, of indien het werd ingevuld bij het indienen van de aanvraag.

Het online toekennen of stopzetten van volmachten geniet de voorkeur. U kan volmachten ook toekennen of stopzetten met volgende formulieren:

Hoe kan ik mijn onderneming als volmachthouder registreren?

Als uw onderneming wil optreden als volmachthouder, moet zij bij het Departement Landbouw en Visserij geregistreerd worden als volmachthouder. De personen die geregistreerd worden als werknemer van de onderneming krijgen toegang tot het e-loket in naam van de volmachtgevers waarvoor uw onderneming een volmacht heeft.

Vul hiertoe het formulier Registratie van een onderneming als volmachthouder in en bezorg ons dit bij voorkeur per mail.

 


Heeft u een vraag over het e-loket? icoon mail ons Mail ons icoon bel ons Bel ons

Wil u iemand van de infolijn toelaten om mee te kijken? icoon meekijksessie Start een meekijksessie na contact met de infolijn van het e-loket