Departement Landbouw en Visserij ondersteunt lancering charter Lokale Voeding

Ondertekening engagementsverklaring door 23 partners uit voedingssector, de handel en de horeca

De lokale producten in de winkel en bij de boer in de buurt vinden duidelijk bijval bij de consument. 1 op de 5 Vlamingen geeft aan sinds corona vaker voor lokale producten te kiezen. Om de band tussen boer en burger te versterken, werd op 3 september 2020 een charter ter promotie van de lokale voeding gelanceerd. 23 partners uit de voedingssector, de handel en de horeca zetten hun schouders onder dit project en hebben een engagementsverklaring ondertekend. Samen werken ze aan een sterk Vlaams merk, gespreid over vijf werven.

De Vlaming heeft tijdens de coronacrisis vaker voor lokale producten gekozen. Dat blijkt uit een bevraging van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. 1 op de 5 Vlamingen zegt vaker voor lokale producten te kiezen en dat waarschijnlijk in de toekomst te blijven doen. 1 op de 7 Vlamingen zegt ook door corona rechtstreeks bij de boer te kopen. De consument hecht tegelijk meer belang aan de herkomst van voeding. Bij de vraag waarom de consument de voorkeur geeft aan inlandse producten dan staat de aandacht voor de lokale economie voorop gevolgd door het belang van milieu.

Charter lokale voeding

Het initiatief van minister Crevits om een charter lokale voeding te lanceren, krijgt veel bijval in de hele agrovoedingsketen.

De vijf werven van het charter lokale voeding                                    

  1. Lekker van bij ons: een sterk product verdient een sterk label
    Wat in Vlaanderen geproduceerd wordt, is van absolute wereldklasse. De meeste Vlamingen zijn ervan overtuigd dat ‘van bij ons’ vanzelfsprekend is. We willen ervoor zorgen dat de producten van bij ons de aandacht krijgen die ze verdienen. De expertise van onze Vlaamse agrovoedingssector staat garant voor een uitmuntende kwaliteit. Door ze voldoende herkenbaar te maken, kan de consument er ook bewust voor kiezen.
     
  2. Vlaamse producten vind je bij de boer om de hoek
    Via de boer komt de consument weer in contact met de landbouwactiviteit en leert hij de voordelen van seizoensproducten appreciëren. Producten van de boer zijn niet alleen vers, je betaalt een correcte prijs en steunt hiermee onze landbouwers en de plaatselijke economie.
     
  3. Een lekker product herken je aan zijn Vlaamse vakmanschap
    De producten van de boer worden in tal van voedingsbedrijven verwerkt tot lekker brood, lekkere frietjes en diepvriesgroenten, lekkere kazen, een lekker stukje vlees,… Deze landbouwproducten en verwerkte producten zijn het resultaat van doorgedreven kennis en generaties lang passie en liefde voor het product. Ons vakmanschap komt tot uiting in kwaliteit en smaak.
     
  4. Lokale handelaars en supermarkten zetten Vlaamse producten voorop
    Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale producten en associëren lokale producten met kwaliteit. Dit is een belangrijke opportuniteit voor alle lokale handelaars en supermarkten. Voor de consument zal het belang van herkomst bovendien steeds aan belang winnen.
     
  5. De horeca zet Vlaamse producten prominent op de kaart
    Lekker eten maakt deel uit van ons DNA en zit diep verankerd in onze Vlaamse (eet)cultuur. Onze horecazaken maken dan ook gretig gebruik van onze producten. Met fierheid maken ze dit zichtbaar aan hun klanten.

Contact

Woordvoerder Landbouw en Visserij
Nele Vanslembrouck | Tel. 0498 94 58 71 of 02 552 77 17
nele.vanslembrouck@lv.vlaanderen.be 

Persverantwoordelijke Landbouw en Visserij
Bart Merckaert | Tel. 0491 92 55 60 of 02 552 73 50
bart.merckaert@lv.vlaanderen.be 

Meer info over het beleidsdomein Landbouw en Visserij:

Samen met de minister stippelt het Departement Landbouw en Visserij het beleid uit rond land- en tuinbouw, zeevisserij en platteland. Het departement voert dit beleid uit, controleert en evalueert het.

Daarvoor werkt het departement ook samen met het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO), het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) en de Strategische Adviesraad voor Landbouw en Visserij (SALV). Het Departement Landbouw en Visserij, ILVO, VLAM en SALV vormen samen het beleidsdomein Landbouw en Visserij.

Meer info kan u vinden op www.vlaanderen.be/landbouw