Europa dichter dan je denkt

Elk jaar viert Europa op 9 mei ‘Europadag’, waarbij de verbondenheid en eenheid worden gevierd. Ook dit jaar is het zo en in 2022 wordt er specifiek aan jongeren gedacht. Vlaanderen werkt hierop verder. Jongeren zullen in het kader van onze jaarlijkse campagne ‘Europa in je buurt’ in de maand mei verschillende projecten en bedrijven kunnen bezoeken die Europese steun hebben ontvangen. Zo kunnen ze heel concreet zien waarop Europa inzet en waar de Europese middelen voor worden gebruikt. Deze bezoeken vinden volledig virtueel plaats. Samen met influencer Elias Verwilt worden de jongeren via virtual reality (VR) meegenomen langs verschillende Vlaamse bedrijven en projecten, waaronder een innovatief melkveebedrijf en een digitale tool om de duurzaamheid van de visserij op te volgen. Deze heuse roadshow houdt halt bij maar liefst 18 verschillende scholen verspreid over Vlaanderen. Het filmpje komt later online voor het brede publiek.
 
Volg de campagne op Facebook Europa in je buurt of Instagram EUConnects. #Europadichterdanjedenkt #EUconnect #EUinmyregion #EUinmyschool

Het Departement Landbouw en Visserij werkt hieraan mee via het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB, PDPO, Vlaams Ruraal Netwerk) en Gemeenschappelijk Visserijbeleid (EFMZVA).