Scholencampagne ‘Oog voor Lekkers’ verbreedt inhoudelijk - Focus op gezonde voeding én voldoende beweging én meer mentaal welzijn

Oog voor lekkers

Kinderen gezonde eetgewoontes bijbrengen. Dat blijft de insteek van ‘Oog voor Lekkers’, de Europese campagne met Vlaamse cofinanciering voor basisscholen en het buitengewoon lager en secundair onderwijs. Vanaf dit schooljaar ligt de focus niet alleen meer op gezonde voeding, ook beweging en welzijn zijn vaste pijlers in de campagne. De meisjes van K3 en ambassadeur Nicolas Vanhole (Ketnet-Held) staan alvast klaar om de leerlingen te motiveren.

3x gezonde gewoontes op school

Traditiegetrouw start begin oktober de verdeling van de wekelijkse porties fruit, groenten en melk in de klassen. Dat is ook dit schooljaar zo, al krijgen Vlaamse scholen (omwille van corona) een maand langer de tijd – tot en met 31 oktober – om zich in te schrijven voor Oog voor Lekkers 2020-2021. Vorig jaar namen zo’n 1.275 scholen deel. 

Daarbij focust de campagne, die gefinancierd wordt met Europese en Vlaamse middelen, op drie thema’s: gezond eten, voldoende bewegen én mentaal welzijn. Nele Vanslembrouck, woordvoerder Departement Landbouw en Visserij: “We zijn gestart met het promoten van gezonde tussendoortjes, met melk, fruit en groenten. Maar die gezonde gewoontes trekken we nu open, waarbij we ook inzetten op topics als ‘beweging’ en ‘je goed in je vel voelen’. Concreet krijgen leerkrachten inspirerend lesmateriaal aangereikt waarmee ze, op maat van elke graad, aan de slag kunnen. Zo heeft Oog voor Lekkers bijvoorbeeld video’s uitgewerkt rond de mascottes Slurp & Slice. Op een speelse manier willen ze leerlingen aanzetten om gezond te eten en genoeg te bewegen. Maar ook kaarten ze heel toegankelijk problemen aan waarmee kinderen vandaag kunnen kampen, thuis of op school. Gezondheid is een breed begrip dat Oog voor Lekkers breed wil coveren.”

Samenwerking met K3 & Nicolas Vanhole 

Gloednieuw voor scholen is de samenwerking van Oog voor Lekkers met Studio 100. Zo zullen de K3-meisjes regelmatig hun gezonde avonturen delen én de leerlingen gezond uitdagen met tal van leuke opdrachten. Ook Ketnet-Held Nicolas Vanhole zal als nieuwe ambassadeur de kinderen en jongeren aanzetten tot meer bewegen. 

K3Hanne: “Groenten, fruit en melk zijn essentieel voor een gezonde levensstijl. Jong geleerd, is oud gedaan.”
Klaasje: “Daarom is het zo belangrijk om kinderen gezonde eetgewoonten aan te leren. We vinden het dan ook erg fijn dat we leerkrachten op deze manier kunnen helpen om het gezonde tussendoortje als een creatief klasmoment in te vullen.”
Marthe: “Op deze manier kunnen leerlingen ontdekken hoe ze lekker en gezond kunnen eten, en dat ook thuis voortzetten. Bovendien gaat het om lokale inheemse producten, die extra aandacht verdienen.”

Nicolas VanholeNicolas Vanhole: “Meer bewegen betekent niet per definitie ‘meer sporten’, we mikken vooral op ‘minder zitten’. Want zowel op school als thuis zitten we vaak stil, terwijl ons lichaam daar niet zo goed tegen kan. Zonde, want er zijn zo veel kansen om meer te bewegen: even hinkelen op de speelplaats, rechtstaand knutselen, samen stretchen in de klas of gewoon buiten spelen na school… Ik ga leerlingen en leerkrachten dan ook heel wat tips en ideeën aanreiken om die beweegkansen te grijpen! Het is trouwens niet alleen gezond om meer te bewegen, het maakt je ook gelukkig. Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen én krijgen er snel nieuwe vrienden bij, win-win op alle vlakken dus.”

Scholen kunnen nog tot en met 31 oktober intekenen voor 10 of 20 weken Oog voor Lekkers. Alle scholen uit het basisonderwijs (kleuter en lager), buitengewoon lager en buitengewoon secundair onderwijs komen in aanmerking voor subsidies. Naast de wekelijkse verdeling van fruit, groenten en melk aan leerlingen, reikt Oog voor Lekkers ook inspirerend lesmateriaal aan, waaronder ludieke video’s met mascottes Slurp & Slice. Meer praktische info over de campagne en het inschrijvingsproces via oogvoorlekkers.be.