De andere kip

Korte samenvatting

De focus van ‘De Andere Kip’ ligt op het demonstreren hoe in Vlaanderen een alternatieve vleeskip vanuit een coöperatieve samenwerking in de markt kan worden gezet. Er wordt gewerkt rond teelttechniek, dierengezondheid, ketenontwikkeling, bedrijfseconomie en vermarkting. Het doel van dit project is de markt te verbreden met een kip die in Vlaanderen geproduceerd wordt en die als alternatief kan dienen voor het type vleeskip dat nu hoofdzakelijk vanuit het buitenland ingevoerd wordt. We benaderen dit bottom-up, vanuit producenten met oog op een ketenontwikkeling, met meerwaarde voor elke ketenpartij.

Gedetailleerde toelichting

Er wordt ingezet op een in Vlaanderen geproduceerde kip, niet als alternatief voor de bestaande Vlaamse standaardkip of biokip, maar als marktverbreding naar een type vleeskip dat nu hoofdzakelijk vanuit het buitenland ingevoerd wordt. Hierbij wordt een bottom-up-benadering gehanteerd vanuit producenten met oog op een ketenontwikkeling, met meerwaarde voor elke ketenpartij (productie, distributie, retail). Het uiteindelijke doel is de ontwikkeling van twee concepten voor de Vlaamse context, die vrij ver uit elkaar liggen. De twee concepten worden gevalideerd in een demoplatform.

De denktanks die tijdens dit project worden georganiseerd en waarin de projectpartners, projectgroepleden en een groep van pluimveehouders en landbouwers uit andere sectoren samenkomen om expertise uit te wisselen, behandelen volgende thema’s: identificatie van de randvoorwaarden voor een meerwaardekip in Vlaanderen, consumentenvraag, opmaak SWOT-analyse, ontwikkeling van de concepten, bedrijfseconomische analyse, aftoetsing aan lastenboeken, SWOT-analyse van ontwikkelde concepten en input strategische oriëntatieronde.

De projectresultaten worden bekend gemaakt aan de ruime landbouwsector. Producenten, zowel de huidige pluimveehouders als landbouwers van buiten de sector met interesse voor reconversie, en alle schakels in de productieketen van vleeskippen, van broeierij over teler, slachterij tot retail, vormen de doelgroep. Daarnaast behoren ook partijen buiten de sector die een rol willen spelen in de productieketen van een alternatieve/meerwaarde kip tot het doelpubliek.  

Op de agenda staan diverse activiteiten: doelgroep specifieke communicatie via pers, E-zines, websites, infoavonden, demonstratiemomenten, filmpje en eindbrochure. In het eerste jaar staat een excursie naar een bestaand alternatief productiesysteem gepland. Het verspreiden van de projectresultaten is gepland op strategisch ingeplande info- en voorlichtingsmomenten, zowel op sectordagen, studiedagen als op projectspecifieke infoavonden.

Duurtijd en partners

Dit project loopt van 1 januari 2018 tot 31 december 2019 en wordt uitgevoerd door volgende projectpartners: Inagro, Universiteit Gent, ILVO, Praktijkcentrum Pluimveehouderij en Landsbond.

Meer info?

veronique.demey@inagro.be

Website: www.inagro.be

Delen: