Terug naar Nieuws

Belangrijke aandachtspunten inzake controle op de zeevisserij

Visserij

Het Agentschap Landbouw en Zeevisserij wenst u bij deze op de hoogte te brengen van een aantal belangrijke aandachtspunten inzake controle op de zeevisserij.

1. Correct en tijdig invullen van de Voorafgaande Kennisgeving en de Aangifte van Aanlanding

De dienst Visserij zal vanaf 01/01/2024 onder andere focussen op de naleving van artikel 17 van de Verordening 1224/2009, oftewel de Controleverordening, namelijk het correct en tijdig opsturen van de voorafgaande kennisgeving. Hier zal op gehandhaafd worden door middel van exclusieve bestuurlijke geldboeten. We wensen ook specifiek de aandacht te vestigen op het feit dat bij herhaling, het boetebedrag zal stijgen.

Het artikel 17 vermeldt dat de volgende gegevens moeten vermeld worden in de voorafgaande kennisgeving (PNO):

  • Het extern identificatienummer en de naam van het vissersvaartuig
  • Naam van de haven van bestemming en het beoogde doel van het aanmeren (bijvoorbeeld aanlanding)
  • Data van de visreis en de geografische gebieden waar de vangsten hebben plaatsgevonden
  • Datum én tijdstip waarop de haven vermoedelijk wordt aangedaan
  • De in het logboek geregistreerde hoeveelheden per soort (met inbegrip van de hoeveelheden kleiner dan de toepasselijke minimuminstandhoudingsreferentiegrootte, afzonderlijk vermeld)
  • De hoeveelheden van elke soort die zullen worden aangeland (met inbegrip van de hoeveelheden kleiner dan de toepasselijke minimuminstandhoudingsreferentiegrootte, afzonderlijk vermeld).

Deze gegevens moeten ten minste 4 uur vóór de verwachte aankomst in de haven overgemaakt worden aan de autoriteiten van de vlaggenlidstaat (zijnde België). Dit geldt zowel bij aanlanding in België als bij aanlanding in een andere lidstaat.

Hiernaast blijft naleving van artikel 24 van de Controleverordening, namelijk het tijdig en correct opsturen van de Aangifte van Aanlanding, een blijvend focuspunt voor de controlediensten. Het is van uitermate belang dat deze conform de wetgeving opgestuurd worden naar de bevoegde autoriteiten. Bij niet-naleving van deze regels zullen er sancties worden genomen. Dit was reeds het geval in het verleden en zal ook zo zijn in het komende kalenderjaar.

2. Weging bij aanlanding

De dienst Visserij wenst jullie nogmaals attent te maken op artikelen 60 en 61 van de Controleverordening. De algemene regel is dat de eerste weging gebeurt bij aanlanding. Dit is conform artikel 60 van de Verordening 1224/2009, oftewel de Controleverordening. 

Dit betekent dat alle visserijproducten die aangeland worden in Nederland of Denemarken dienen gewogen te worden in deze landen vóóraleer deze mogen vervoerd worden naar België om hier verkocht te worden. Het is niet toegestaan om aan te landen in Nederland of Denemarken en vervolgens de visserijproducten te vervoeren naar België zonder dat er voorafgaand aan het transport een officiële eerste weging plaatsvindt. Deze weegresultaten moeten daarna gebruikt worden bij de opmaak van administratieve stukken zoals de aangifte van aanlanding, het vervoersdocument en de verkoopdocumenten. 

In dit kader wenst de dienst Visserij ook te informeren dat de bestaande regelgeving aangaande de daadwerkelijke economische band zoals beschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 16 december 2005 onverminderd blijft gelden.

3. Gemeenschappelijk controleprogramma

Uitzonderingen op het algemeen principe uit bovenstaand punt “2. Weging bij aanlanding” zijn mogelijk. Zo kan, conform artikel 61 van de Controleverordening, de eerste weging van de visserijproducten plaatsvinden na transport naar een andere lidstaat indien er een gemeenschappelijk controleprogramma van kracht is tussen deze lidstaten, na goedkeuring door de Europese Commissie.

Concreet betekent dit dat Belgische vaartuigen die aanlanden in Frankrijk of Ierland hun vangst kunnen transporteren naar de Vlaamse Visveiling in Oostende of Zeebrugge zonder officiële eerste weging in deze landen. Belangrijk hier is dat alle regels uit het goedgekeurde gemeenschappelijk controleprogramma worden nageleefd. Concreet is het enkel mogelijk om de visproducten aangeland in Frankrijk of Ierland naar de Vlaamse Visveiling te vervoeren om te kunnen genieten van de uitzondering op de algemene regel van weging bij aanlanding. Met andere woorden, het is verboden aan te landen in Ierland of Frankrijk en vervolgens de visserijproducten te vervoeren naar een ander land dan België zonder officiële eerste weging in respectievelijk Ierland of Frankrijk, zoals bijvoorbeeld naar Nederland of Spanje.

Deze regels worden geacht gekend te zijn door de reders en de kapiteins van de vaartuigen. Bij niet-naleving van de regels van het gemeenschappelijk controleprogramma kan dat het vaartuig uitgesloten wordt van het Gemeenschappelijk Controleprogramma. Dit zou concreet betekenen dat het vaartuig moet wegen bij aanlanding in Frankrijk of Ierland, alvorens het transport naar België te kunnen aanvatten.

4. Zeebaars in de Ierse en Noodrelijke Keltische Zee

De Britse controleautoriteiten hebben inbreuken vastgesteld met betrekking tot het vangen van zeebaars buiten de 12-mijlszone van de VIIa en VIIg, namelijk de Ierse Zee en de Noordelijke Keltische Zee. Dit is verboden. Deze regels kunnen teruggevonden worden op de officiële website van de Britse overheid. Dit verbod volgt eveneens uit de Europese regelgeving, met name artikel 10 van de Verordening 2020/123.

De Britse controleautoriteiten hebben gevraagd om hier extra aandacht aan te besteden en dit duidelijk te communiceren. We wijzen er dan ook op dat hier in de toekomst op gecontroleerd zal worden vanuit Britse kant.

5. De Kwintezone

Ten slotte wenst het Agentschap Landbouw en Zeevisserij de reders attent te maken op het zgn. referentiegebied ‘de Kwinte’. In het Marien Ruimtelijk Plan 2020-2026 (MRP) is het referentiegebied ‘de Kwinte’ opgenomen. Dit is een referentiezone waar men akoestische metingen onder water uitvoert. Om de correctheid van de metingen te garanderen is het verboden om bodemroerende activiteiten uit te voeren in deze zone aangezien dit een impact heeft op de zeebodem. Indien gewenst is dit raadpleegbaar in de artikels 13 en 19 van het MRP.

Dit zijn de coördinaten van de Kwintezone:

  • 51° 17’.629 N 2° 37’.693 O
  • 51° 17’.486 N 2° 38’.135 O 
  • 51° 16’.727 N 2° 37’.514 O 
  • 51° 16’.872 N 2° 37’.072 O

In deze zone worden aldus enkel niet-bodemberoerende activiteiten toegelaten

Delen: