Slechts 15 procent van de consumenten is op de hoogte van de inspanningen die de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren doen om duurzaam te telen, zo blijkt uit een studie van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “De Belgische consument draagt duurzaamheid hoog in het vaandel maar we zien dat prijs of gemak nog vaak primeren op duurzaamheid als aankoopcriterium ”, aldus VLAM. (Bron: VILT, 8 februari 2023)
De klimaatverandering veroorzaakt steeds vaker hevige regenbuien. Dit verhoogt de nood aan erosiebestrijdende maatregelen. De erosiecoördinatoren bundelen hun expertise voor een nieuwe website: www.erosie.be
Met de campagne vraagt Groene Kring onder meer naar waardering van de maatschappij en een beleid dat toont dat het gelooft in hen. “Jonge boeren hebben het gevoel dat de beleidsmakers geen rekening houden met hun behoeften en noden”, stelt Groene Kring. De broodzakkenactie maakt deel uit van hun brede ‘Zonder jonge boeren gaat het niet’-campagne. Voorzitter Bram Van Hecke vertelt aan VILT wat de actie inhoudt.
Op 15 januari werden 1050 geelgorzen geteld op een 60-tal landbouwpercelen in de Westhoek. En dat is bijzonder, want de geelgors is een van de akkervogels waarvan de populatie in heel Vlaanderen dramatisch achteruit gaat. In de Westhoek kon de achteruitgang van de geelgorzen enigszins gestopt worden, en nam hun aantal zelfs licht toe. Een deel van dat succes is vooral te danken aan de landbouwers, die met steun van beheerovereenkomsten percelen aanlegden waar de geelgors wintervoedsel en dekking vindt. (VLM, 10 februari 2023)
Groene Kring, de grootste vereniging van jonge land- en tuinbouwers, vraagt aandacht voor jonge boeren door de slogan 'Zonder jonge boeren gaat het niet' op broodzakken te zetten. Hiermee wil de organisatie duidelijk maken dat jonge boeren nodig zijn om in de toekomst nog voldoende ingrediënten te produceren om brood te maken. Dat meldt VILT.
Drie Vlaamse voedingsfabrieken hebben de Factory of the Future Awards uitgereikt gekregen uit handen van Jo Brouns, Vlaams minister van Economie en Landbouw (cd&v). Deze awards worden uitgereikt aan bedrijven die in hun fabriek stappen zetten op het gebied van digitalisering, automatisering en het slim maken van het hun productie met het doel om de efficiëntie te vergroten en verliezen te verkleinen. Barry Callebaut (Wieze), Pomuni (Ranst) en Vandemoortele (Izegem) gingen met de prijs aan de haal.
Bent u een jonge Europese plattelandsondernemer die een bijzondere bijdrage leverde of nog levert aan de plattelandseconomie en het milieu? Vraag dan de (Europese) Famigro Award aan!
Het Limburgs provinciaal managementcomité (PMC) lanceert een nieuwe projectoproep. Deze oproep kadert in het Europees corona-herstelfonds. Met deze oproep wil Europa inspelen op de gevolgen voortvloeiend uit de coronapandemie en hierbij lokale besturen, verenigingen, middenveldorganisaties, enz ondersteunen in hun initiatieven voor de leefbaarheid van het platteland post-corona te versterken.