Wilt u als openbaar bestuur gronden en gebouwen verpachten, volg dan de onderstaande stappen. Deze procedure vindt u in artikel 24 van het Vlaams Pachtdecreet.
Stap 1: voorbereiding
Als openbaar bestuur moet u voorzien in:
- Een verpachtingsprocedure. Bepaal daarin zeker hoe kandidaat-pachters kunnen deelnemen aan de procedure
- Toekenningscriteria
- Contractuele bepalingen met betrekking tot de pacht
Deze drie elementen mogen echter geen betrekking hebben op de wijze van bebouwing.
De Vlaamse Overheid heeft voorlopig geen uitsluitingscriteria of minimale toekenningscriteria vastgelegd.
Stap 2: bericht van verpachting
Via een bericht van verpachting maakt u als openbaar bestuur ²bekend dat u de verpachtingsprocedure opent. Dit bericht bevat minstens volgende elementen:
- De goederen die worden verpacht;
- De verpachtingsprocedure, inclusief de wijze van inschrijving;
- Toekenningscriteria;
- Minimuminformatie die de inschrijving moet bevatten;
- de uiterste ontvangstdatum van de inschrijvingen. Deze datum bedraagt minstens dertig dagen te rekenen vanaf de dag die volgt op de bekendmaking van het bericht van verpachting in het eerst gekozen verspreidingskanaal.
U moet het bericht van verpachting bekend maken via diverse verspreidingskanalen die voor het publiek toegankelijk zijn .
Stap 3: toewijzing
Neem alle nodige maatregelen om gelijke behandeling van de kandidaat-pachters te garanderen.
Wanneer een goed dat om redenen van algemeen nut verworven of onteigend was, opnieuw wordt verpacht, dan krijgt de voormalige pachter een recht van voorrang tegen de maximaal toegestane pachtprijs.
Is een toewijzing gedaan, informeer dan alle kandidaat-pachters die een bod hebben uitgebracht.
Betekening van de toewijzingsbeslissing aan de pachter.
Stap 4: opmaak pachtovereenkomst
De pachtovereenkomst wordt gesloten zodra de toewijzingsbeslissing betekend is.
Sjabloon
Een sjabloon van onderhandse overeenkomst voor openbare besturen vindt u op Sjablonen rond pacht.