Terug naar Nieuws

Technische aanvullende maatregelen vanaf 1 februari 2023

Visserij

1. Quotamaatregelen

1.1. DOORNHAAI

In 2023 is doornhaai geen verboden soort meer.

Daarom dient de tekst onder punt 2.8 van 23 december 2022 vervangen te worden door het onderstaande:

“Volgende soorten worden niet aan boord gehouden en dienen, liefst levend, terug en onmiddellijk over boord gezet te worden:

Sterrog IV, VIId, vleet-soortencomplex (IV,VII en VIII), ruwe haai (IV, VII, VIII), haringhaai, walvishaai, schubzwelghaai (IV), Portugese ijshaai (IV), zwarte haai (IV), spitssnuitsnavelhaai (IV), grote lantaarnhaai (IV)”.

Tevens moet rekening gehouden worden dat:

  • Doornhaai niet in UK wateren mag worden gevangen zolang het verbod in UK wetgeving niet is opgeheven. U zal hierover op de hoogte worden gehouden.
  • De maximale lengte van de doornhaai die in EU-wateren wordt gevangen, 100 cm is. Elke vangst die groter is, moet onmiddellijk worden teruggezet.

1.2 ROG

Het punt 2.9 dd. 23 december 2022 wordt uitgebreid.

Tot nog toe gold de PO-maatregel dat enkel blonde rog, stekelrog en gevlekte rog konden worden aangeland omdat daarvan de bestanden het best gekend zijn. Dit betekende dat het verboden was om andere roggensoorten te vissen, aan boord te houden en aan te landen dan blonde rog (RJH), stekelrog (RJC) en gevlekte rog (RJM).

Tijdens de Quotacommissie van 10 januari werd echter beslist om deze PO-maatregel verder uit te breiden en ook golfrog in ICES area VIId,e terug aan te landen. Voor de golfrog wordt er geen dagplafond gehanteerd.

1.3 MAKREEL NOORDZEE

In het rondschrijven van 23 december 2022 staat vermeld dat de totale makreelvangst per zeereis van een vissersvaartuig mag maximaal 50 kg mag bedragen, uitgedrukt als productgewicht, vermenigvuldigd met het aantal vaartdagen van die zeereis in de Noordzee en Schelde-estuarium.

Er werd ook een uitzondering voorzien voor de vaartuigen die uitsluitend uitgerust zijn met de zegen en die per zeereis minder dan 10 kg Noordzeetong aanlanden. Voor de vaartuigen die deze techniek toepassen werd een makreelquotum voorzien van 50 ton productgewicht. Zolang dit quotum niet is opgebruikt, worden geen beperkingen voorzien.

Tijdens de quotacommissie van 10 januari 2023 werd de vraag gesteld om ook voor de plankenvisserij een uitzondering op het dagplafond van 50 kg te bekomen. Daarom wordt beslist om voor de plankenvissers een apart quotum toe te kennen van 50 ton makreel Noordzee en de dagvangsten op te trekken tot 100 kg voor vaartuigen die uitsluitend uitgerust zijn met de planken tot dat dit afzonderlijk quotum werd opgebruikt.

Voor de ICES-gebieden VII is er momenteel geen makreel quotum beschikbaar. Zolang er geen makreelquotum is, zijn de ICES-VII-gebieden gesloten voor makreel.

1.4 ZEEDUIVEL NOORDZEE

Het dagplafond voor zeeduivel in de Noordzee wordt verlaagd naar 210 kg levend gewicht vanaf 1 februari 2023.

1.5 KABELJAUW NOORDZEE

België heeft een startquotum van 542 ton kabeljauw Noordzee tov 339 ton in 2022. Er is dus ruimte om de genomen maatregelen van januari 2023 door te laten lopen in februari.

Dit betekent met andere woorden dat een vissersvaartuig dat gedurende de gehele visreis gebruik maakt van netmaaswijdtes groter dan 100mm in de bordenvisserij (TR1) of groter dan 120mm in de boomkorvisserij (BT1), ook in februari 2023 nog 500 kg meer mag vissen per vaartdag. Op 1 maart 2023 wordt deze hoeveelheid dan terug verminderd tot 100kg voor vaartuigen van het GVS en 50 kg voor vaartuigen van het KVS.

2. VARIA

Pas de gewijzigde procedure aangaande de vervoersdocumenten aangaande controlemaatregelen 2022 nauwkeurig toe. Maak het vervoersdocument zoveel mogelijk via E-catch op en vermeld hierop het zegelnummer van de vrachtwagen. Praktische info en het vervoersdocument vindt u in het nieuwsbericht van Controle maatregelen 2023 in de visserij.

Alle tijdelijk aanvullende quotamaatregelen vindt u bij Vissen in Europese Wateren/Visserijbeleid.

Delen: