Naar een nieuw bedrijfsplan of aanpassen bedrijfsplan
Landbouwers moeten nu meer dan vroeger aandacht hebben voor de markt en dus marktgericht produceren. Een marktgerichte productie kan ontstaan uit een rechtstreekse klantrelatie met de eindconsument (B2C), en uit het inspelen op de vraag naar land- en tuinbouwproducten van andere ketenschakels binnen de voedselkolom (B2B).
Een verdienmodel (focus op de opbrengsten) is een onderdeel van een bedrijfsmodel. Een bedrijfsmodel is opgebouwd uit verschillende bedrijfsstrategieën. En om die bedrijfsstrategieën van het bedrijfsmodel concreet te maken, kan een stappenplan gevolgd worden. Het einddoel is een bedrijfsplan (of ondernemingsplan).
- De volgende gratis online cursus (KU Leuven, ILVO, Odissee, Rikolto, Fachhochschule Südwestfalen) kan gevolgd worden (Engels) om te leren hoe een businessmodel en ondernemingsplan opgemaakt moet worden: KULeuvenX: Sustainable Business Models: Guidance for Future Farmers (edX).
- Verdere informatie kan ook hier gevonden worden: COCOREADO (Vlaamse partners: KU Leuven en ILVO).
- Jouw gids naar succes als ondernemer (geen focus op landbouw): Tool van Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Profiel gratis aan te maken.
Hieronder worden enkele stappen weergegeven naar de opmaak van een bedrijfsplan.
Stap 1: eerste oriëntatie
Het gebruik van de Verdienwijzer, ontwikkeld door ILVO in 2021/2022, is ideaal voor deze eerste oriëntatie: VerdienWijzer.
De verdienwijzer geeft een eerste inschatting van al de mogelijke strategieën op een landbouwbedrijf die samen het bedrijfsmodel vormen.
Op basis van de gewenste producten, diensten, verkoopkanalen en productactiviteiten (bijzonderheden aan producten, bv. alternatief ras) wordt een eerste advies gegeven rond de mate van focus, de mate waarin op gelijke waarden ingezet wordt, de mate dat verkoopkanalen geschikt zijn en worden ten slotte de noodzakelijke ondernemingskwaliteiten opgelijst.
Stap 2: verder uitwerken via een bepaalde methodologie Business Model Canvas
De output van de verdienwijzer kan gebruikt worden als input voor de volgende stap: het bedrijfsmodel meer vormgeven. Een uitstekend methodologie is gebruik van het Business Model Canvas. Bij bestaande bedrijven kan de Business Model Canvas eerst ingevuld worden voor de huidige bedrijfssituatie en in tweede instantie voor de toekomstige situatie.
De landbouw-bedrijfsleiders kunnen dit zelf opmaken of zich hiervoor laten bijstaan door een adviesbureau. Voor de opmaak ervan kan mogelijk via de kennisportefeuille hiervoor subsidie verkregen worden. Meer informatie over het Business Model Canvas kan U hier terugvinden: Het business model canvas van Osterwalder (VLAIO).
Stap 3: ondernemingsplan
De resultaten van het businessmodel canvas kunnen dan weer als input gebruikt worden voor de opmaak van een bedrijfsplan.
Een bedrijfsplan is een intern beheersinstrument, waarmee voor bestaande bedrijven de eigen werking van een bedrijf met zijn verschillende strategieën geëvalueerd wordt en verder op punt gesteld wordt voor de toekomst. Voor nieuwe bedrijven worden de verschillende bedrijfsstrategieën uitgewerkt. In het bedrijfsplan wordt de weg uitgestippeld die als ondernemer gevolgd wordt. Een goed bedrijfsplan dient als leidraad om doelstellingen te bereiken en biedt u een houvast, zodat u op cruciale momenten de juiste beslissingen genomen worden.
Extern wordt een bedrijfsplan gebruikt om op zoek te gaan naar potentiële partners en financiering. Met een goed onderbouwd bedrijfsplan wordt aan leveranciers, afnemers en financiers de boodschap gegeven dat goed nagedacht werd over het bedrijf. De landbouw-bedrijfsleiders kunnen een bedrijfsplan zelf opmaken of zich hiervoor laten bijstaan door een adviesbureau. Voor de opmaak ervan kan mogelijk via de kennisportefeuille subsidie verkregen worden.