Vervoersdocumenten visserijproducten

Bij het vervoeren van visserijproducten naar een andere plaats dan de plaats van aanlanding, geldt het principe dat het transport te allen tijde vergezeld moet worden van een vervoersdocument. De volgende gegevens dienen vermeld te worden in het vervoersdocument, i.e. conform artikel 68 van de Europese Verordening 1224/2009 (in het Engels), oftewel de Controleverordening:

  1. De plaats van bestemming van de zending(en) en de gegevens van het vervoermiddel;

  2. Het extern identificatienummer en de naam van het vissersvaartuig dat de producten heeft aangeland;

  3. De FAO-drielettercode van elke soort en het betrokken geografisch gebied waar de vangsten zijn gedaan;

  4. De hoeveelheden van iedere vervoerde soort in kilogrammen productgewicht, gespecifieerd naar aanbiedingsvorm van het product of, indien mogelijk, het aantal vissen;

  5. De naam en het adres van de geadresseerde;

  6. Plaats en datum van lading van de goederen.

De Controleverordening stelt dat het vervoersdocument binnen de 48 uur na het laden van de visserijproducten opgestuurd dient te worden naar de bevoegde autoriteiten van de plaats van aanlanding alsook naar de bevoegde autoriteiten naar de plaats van bestemming van de producten. 

Echter voor visserijproducten van Belgische vaartuigen dient dit binnen de 4 uur na het laden van de producten te gebeuren. Elke lidstaat heeft het recht de controleverordening strenger in te vullen indien ze dit nodig acht. 

Dit betekent concreet het volgende wanneer er, bijvoorbeeld door een Belgisch vissersvaartuig wordt aangeland in Frankrijk. Bij aanlanding dient de vervoerder een vervoersdocument in te vullen conform de geldende wetgeving. Hij dient dit in zijn bezit te hebben, zodat in het geval van een controle, er kan geverifieerd worden of de lading overeenstemt met de gegevens op het document. Hiernaast dient het vervoersdocument binnen de 4 uur na het laden van de producten opgestuurd te worden naar de Belgische én Franse autoriteiten. Dit geldt ook wanneer er in Ierland of een andere lidstaat wordt aangeland.

Bij wijze van uitzondering kan de vervoerder vrijgesteld worden van de verplichting om het vervoersdocument betreffende de visserijproducten aangeland door Belgische vaartuigen in zijn bezit te hebben tijdens het transport, op voorwaarde dat het vervoersdocument op elektronische wijze is doorgestuurd naar de Belgische autoriteiten vóór het begin van het vervoer. Op dat moment worden de Belgische autoriteiten verantwoordelijk voor het doorsturen van het document naar de bevoegde autoriteiten van de andere lidstaat. 

De kapitein van het vissersvaartuig kan het vervoersdocument via het gebruikte IT-systeem elektronisch invullen en opsturen naar de Belgische autoriteiten. Echter dit ontslaat de vervoerder niet van zijn verantwoordelijkheden zoals geformuleerd in de Europese regelgeving. Indien geopteerd wordt om via de kapitein van het vissersvaartuig elektronisch het vervoersdocument te laten versturen, dan dient de vervoerder nog steeds te verifiëren of de kapitein het vervoersdocument heeft opgestuurd alvorens te vertrekken. Immers, indien dit niet zou gebeurd zijn en de vervoerder is tijdens het transport ook niet in bezit van een papieren versie van het vervoersdocument, kan men gesanctioneerd worden

Delen: