Administratietips bij een gedeeltelijke of volledige stopzetting

Bij een gedeeltelijke of volledige stopzetting zijn er heel wat administratieve en sociale aspecten om mee rekening te houden.

Tips voor administratieve zaken

  • Aanvragen uitbetaling stopzetting en eventueel aanvragen uitbetaling sloopvergoeding.
    • In geval van sloop: sloop opvolgingsdossier inclusief Tracemat bewijzen.
    • Melden op omgevingsloket welke activiteiten gestopt zijn.
  • Kadastraal inkomen aanpassen – gebruik formulier 43b voor afbraak of verbouwing. Opletten: laat dit niet via mail aanpassen, maar via post of via www.myminfin.be (stappenplan te volgen).
  • Verzekeringen aanpassen aan lager risico. Een vermindering van risico geeft een teruggave van een betaalde premie. Maak er de gewoonte van om iedere fase in de stopzetting te melden aan de verzekeringsagent.
  • Pas ook uw Rendac-abonnement aan aan de lagere dierbezetting (voor de volgende factuur komt). Dit kan per mail naar klantendienst@rendac.com
  • Aanpassen Kruispuntbank van Ondernemingen (activiteiten onderneming) via https://www.myenterprise.be/my_enterprise
  • Informeren Dierengezondheidszorg Vlaanderen over de stopzetting en terugsturen overtal van ringnummer (Formulier melding stopzetting beslag).
  • Afmelden varkensactiviteit bij provinciale afdeling FAVV.
  • Contacteer de Vlaamse Milieumaatschappij rond de waterheffing. Laat zeker de grondwatermeter staan om een heffing op de totale vergunde m³ te voorkomen.
  • Kijk voor een functiewijziging van uw woning van 'agrarisch' naar 'residentieel' als uw hoofdinkomen niet meer van agrarische aard is.
  • Kijk ook voor een functiewijziging van gebouwen als er geen dieren meer zitten.
  • Pas vergunning accijnzen 'energieproducten en elektriciteit' aan. 
  • Informeer de ontvanger van de gemeentebelasting (opcentiemen op onroerende voorheffing en leegstandheffing).
  • Informeer de ontvanger van de provinciebelastingen bij stopzetting van ondernemingsnummer.
  • Aandelen bij coöperaties? Vraag ze op.
  • Bekijk of uw betalende abonnementen en lidmaatschappen houdt of opzegt. 
  • Informeer uw bank (aanpassing financiering bedrijfskapitaal).
  • Voorzie provisie voor inkomstenbelastingen, BTW en sociale bijdragen.
  • Pas de voorschotten van de sociale bijdragen aan.

Denk ook aan uw welbevinden en de sociale gevolgen

Zolang de definitieve juridische regeling rond PAS niet rond is, blijft er onduidelijkheid over de gevolgen. Dit heeft impact op de bedrijfsleider en gezinsleden. Om ondernemers en gezinnen die hiermee te kampen hebben te ondersteunen, wijzen we op de discrete dienstverlening van vzw Boeren op een Kruispunt. Want (tijdig) hulp vragen hoort ook bij ondernemerschap. 

Boeren op een Kruispunt is 7 op 7, 24u op 24u, gratis te contacteren voor persoonlijke hulp. De ervaren medewerkers luisteren naar uw zorgen en komen gratis bij u thuis langs. Zij denken mee hoe u problemen op korte of lange termijn kunt aanpakken. Op de website van Boeren op een Kruispunt vindt u ook heel wat informatie. U kan hen gratis bellen via het telefoonnummer 0800 99 138: 7 dagen op 7, 24 uur op 24.

Delen: