Collectieve acties EFMZV

De projecten die worden toegelicht, verkregen subsidies omdat zij van algemeen nut zijn voor de hele visserijsector of collectieve acties omvatten. Voor een recent overzicht van alle Vlaamse projecten die financiële steun ontvangen hebben, inclusief individuele steunaanvragen, kan de volledige lijst met begunstigden geconsulteerd worden.

VSAT (2015 - 2016)

zeevisserijschipEen Very Small Aperture Terminal (VSAT) is een grondstation dat draadloos in verbinding staat met een communicatiesatelliet. Het grondstation gebruikt voor het zenden en ontvangen een kleine, meestal parabolische schotel. De scheepsvaart is één van de toepassingen waarvoor VSAT wordt gebruikt, door de nood aan datacommunicatie van/naar verafgelegen gebruikers. Gezien het belang van de installatie van de VSAT aan boord van Belgische vissersvaartuigen, werd een projectvoorstel ingediend met volgende doelstellingen:

  • de algemene verspreiding binnen de Belgische visserijvloot van een compleet en veilig werkend communicatiesysteem om de veiligheid aan boord van vissersvaartuigen te verbeteren wanneer ze op zee varen en de daarbij horende manoeuvres uitvoeren;
  • de sector sensibiliseren en een preventief beleid voor de veiligheid aan boord van vissersvaartuigen promoten;
  • bemanningsleden de kans geven om tijdens rustmomenten contact te houden met familie en vrienden.

De VSAT werd via ondersteuning door het EFMZV/FIVA en het Zeevissersfonds succesvol geïnstalleerd aan boord van alle vaartuigen uit het midden- en groot vlootsegment.

Very Small Aperture Terminal

Looptijd:

01/05/2015 tot 31/12/2016

Promotor:

Rederscentrale Cv

Contactpersoon:

Sander Meyns

Meer info:

sander.meyns@rederscentrale.be

Projectbedrag:

€ 995.575

Bijdrage van de Unie:

37,50% (€ 373.340,63)

Projectcode:

15/UP1/01/Div

Aanleg vlottende steigers - fase 3 (2016 - 2017)

In een 1e en 2e fase van dit project werden in totaal 72m vlottende steigers ter hoogte van de stedelijke vismijn van Nieuwport aangelegd. Deze 3e fase voorziet in een uitbreiding met 18m vlottende steigers. Er wordt in de 3e fase ook een toegangshelling met bijhorende vlottende steiger aan de zeezijde van de vismijn aangelegd.

Door de vlottende steigers zal een nieuwe generatie vissersvaartuigen nu veiliger kunnen aanmeren aan de stedelijke vismijn van Nieuwpoort. Daardoor verbetert de toegankelijkheid en ook de werkomstandigheden, in het bijzonder voor de kleine vissersboten die op een duurzame manier vissen.

Aanleg vlottende steigers - fase 3

Looptijd:

01/10/2016 tot 31/12/2017

Promotor:

Stad Nieuwpoort

Contactpersoon:

Ing. Frederik Gunst, afdelingshoofd technische dienst stad Nieuwpoort

Kris Vandecasteele, schepen stad Nieuwpoort

Meer info:

Frederik.gunst@nieuwpoort.be

Kris.vandecasteele@nieuwpoort.be

Projectbedrag:

€ 141.000,00

Bijdrage van de Unie:

20% (€ 28.200,00)

Projectcode:

16/UP1/03/Hu

Productie- en Marketingplan Rederscentrale (2017)

redercentrale logoJaarlijks maakt de Rederscentrale als producentenorganisatie (PO) in de visserijsector een productie- en marketingplan (PMP) op. Dit document komt tegemoet aan de vereisten van Verordening (EU) 1379/2013 van het Europees Parlement en de Raad houdende een gemeenschappelijke marktordening (GMO) voor visserij- en aquacultuurproducten.

In de GMO krijgen producentenorganisaties een centrale rol om de doelstellingen van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) te bereiken. Hun productie- en marketingplannen spelen daarbij een belangrijke rol. Het PMP van de Rederscentrale voor het jaar 2017 bevat dan ook een strategie, acties en controlemogelijkheden om deze doelstellingen te kunnen halen.

Productie- en Marketingplan Rederscentrale

Looptijd:

01/01/2017 tot 31/12/2017

Promotor:

Rederscentrale Cv

Contactpersoon:

Sander Meyns

Meer info:

sander.meyns@rederscentrale.be

Projectbedrag:

€ 80.000

Bijdrage van de Unie:

37.50% (€ 30.000)

Projectcode:

17/UP5/23/Div

LED (2017)

ledlampIn vergelijking met de gewone halogeenlampen is LED veel milieuvriendelijker. Bij het productieproces van ledlampen wordt er geen zwavel gebruikt en ledlampen bevatten geen fluorescerend poeder, kwikdampen en andere gevaarlijke metalen zoals bij spaarlampen en TL-lampen. Verder zijn de lampen volledig recycleerbaar en vermindert de totale CO2-uitstoot omdat ledlampen minder energie verbruiken. In een recent wetenschappelijk rapport werd berekend dat de totale CO2-uitstoot met 50% gereduceerd kan worden als we alle lampen zouden vervangen door ledlampen. Aangezien het vermogen van een ledlamp slechts 90 watt bedraagt ten opzichte van 1.000 watt bij een halogeenlamp, levert dit ook een brandstofbesparing op van 2.000 tot 3.000 liter per jaar.

Naast een lager verbruik, heeft de gemiddelde ledlamp ook een langere levensduur dan een gewone lamp of spaarlamp. Een ledlamp zou zonder problemen een tiental jaren mee moeten kunnen. De traditionele lampen aan boord moeten geregeld vervangen worden. Vrijwel elke reis is er een lamp die het begeeft, zeker als er storm is. 

De Rederscentrale is er nog steeds van overtuigd dat ledverlichting aan boord een meerwaarde betekent voor onze visserijsector en heeft daarom een projectvoorstel onder het EFMZV ingediend. Dit project werd in de loop van 2017 goedgekeurd. Het is de bedoeling om tegen midden 2018 zoveel mogelijk vissersvaartuigen uit te rusten met duurzame ledverlichting.

LED

Looptijd:

01/02/2017 tot 31/12/2017

Promotor:

Rederscentrale Cv

Contactpersoon:

Sander Meyns

Meer info:

sander.meyns@rederscentrale.be

Projectbedrag:

€ 713.224,20

Bijdrage van de Unie:

37,50% (€ 267.459,08)

Projectcode:

17/UP1/04/Div

Edulis: offshore mosselkweek in windmolenparken (2016 - 2018)

Edulis: offshore mosselkweek in windmolenparken is een samenwerking tussen de UGent, het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO), vijf private partners: Belwind, Brevisco, C-Power, Colruyt Group en DEME Group, en een derde onderzoekspartner: OD Natuur. Edulis onderzoekt de haalbaarheid van mosselkweek in de offshore windmolenparken, 30 tot 50 kilometer van de Belgische kust. Dit ambitieuze pilootproject wordt grotendeels gefinancierd met private middelen en gefaciliteerd met Vlaamse en Europese steun.

In mei 2017 werd een eerste experimenteel mosselkweeksysteem geïnstalleerd in het windmolenpark van C-Power. Op deze locatie worden de invang van mosselzaad en de verdere mosselgroei gemonitord. De resultaten van regelmatige staalnames worden gelinkt aan de omgevingsfactoren om de mosselgroei in kaart te kunnen brengen.

In november 2017 werd een tweede mosselkweeksysteem geplaatst in de concessie van Belwind. Aan de hand van geïntegreerde krachtenmeters worden de krachten gemeten die de zee uitoefent op de mossellijn. Door deze resultaten te koppelen aan de stromingen en de golfcondities, kunnen de minimale vereisten voor een mosselkweeksysteem bepaald worden en kan het ontwerp geoptimaliseerd worden.

Tegen eind 2018 moet er duidelijkheid zijn over:

  • de biologische haalbaarheid van offshore mosselkweek in de Belgische Noordzee;
  • de technische haalbaarheid van en vereisten voor een offshore mosselkweeksysteem, geschikt voor gebruik op woeste zee;
  • de mogelijkheden om mosselkweek te integreren met de bestaande activiteiten in windmolenparken;
  • de winstgevendheid van commerciële offshore mosselkweek;
  • de duurzaamheid van offshore mosselkweek en de impact op de zeewaterkwaliteit.
Edulis: offshore mosselkweek in windmolenparken

Looptijd:

2016 - 2018

Promotor:

UGent

Contactpersoon:

Sara.DeVos@UGent.be

Meer info:

www.edulis.ugent.be

Projectbedrag:

€ 1.245.554

Bijdrage van de Unie:

€ 174.992 (14%)

Projectcode:

16/UP2/05/Aqua

Foto copyright Edulis - Gust Lesage - DEME Group

MaViTrans (2017 - 2019)

visveilingMaViTrans staat voor ‘markterkenning voor een visserij in transitie’. Het project wil ertoe komen dat zo veel mogelijk vissers en reders in de visserijsector duurzaamheid  erkennen. Daarvoor krijgen individuele vaartuigen een duurzaamheidsbeoordeling op basis van de Valduvis-tool. Bedoeling is zowel de individuele Vlaamse rederijen als de gehele vloot verder te verduurzamen.

Reders worden gestimuleerd om deel te nemen aan wetenschappelijk onderbouwde verbetertrajecten. Daarin werkt ILVO vaartuig-specifieke duurzaamheidsadviezen uit in samenspraak met de reder. Deze adviezen zijn gebaseerd op de kennis en ervaring die werd opgebouwd in voorgaande VALDUVIS-projecten en op nieuwe inzichten die ontstaan zijn uit de gesprekken tussen onderzoekers en reders. Wanneer een reder zich vrijwillig engageert om de duurzaamheid van zijn of haar vaartuig te verbeteren en hij aan een aantal bepalingen voldoet, krijgt het vaartuig de duurzaamheidserkenning die zichtbaar moet worden bij de verkoop van de vangst.

MaViTrans

Looptijd:

01/05/2017 tot 30/04/2019

Promotor:

Rederscentrale Cv

Contactpersoon:

Sander Meyns

Meer info:

sander.meyns@rederscentrale.be

Projectbedrag:

€ 250.363,00

Bijdrage van de Unie:

37,50% (€ 93.886,13)

Projectcode:

17/UP5/13/Div

Combituig (2017 - 2019)

combituigHet project Combituig omvat innovatieve, technische innovaties in de boomkorvisserij met als doel de bijvangsten te reduceren en overleving te verbeteren. Met dit project willen de sector en ILVO enkele technische innovaties ontwikkelen en uittesten. Hiervoor werden 3 trajecten uitgewerkt:

  • traject A zal innovaties testen die moeten voorkomen dat knelpuntsoorten en andere bijvangsten het net binnenkomen. Mogelijke opties hier zijn het gebruik van licht of mechanische stimuli in de boomopening om rondvis te verjagen;
  • traject B focust op het verbeteren van de selectiviteit van het net, door gebruik te maken van (een combinatie van) panelen en andere soorten netmateriaal en maasgroottes om zo de gevangen knelpuntsoorten en andere bijvangst te laten ontsnappen;
  • in Traject C wordt nagegaan welke aanpassingen de overleving verbeteren. Ook het effect van de trekduur, sorteertijd, de organisatie aan boord en de omgevingsparameters op de overleving zal hierbij bekeken worden.

Het project beoogt een intensieve communicatie en sterke participatie van de sector, via de intensivering van de Kenniskring ’Innoverend Vissen’ en veelvuldige individuele en gezamenlijke overleg- en planningsmomenten met geïnteresseerde vissers, reders en Rederscentrale (zowel op het ILVO, aan boord als via sociale media). 

Combituig

Looptijd:

01/07/2017 tot 31/12/2019

Promotor:

EV ILVO

Contactpersoon:

Bart Sonck

Meer info:

Bart.sonck@ilvo.vlaanderen.be

Projectbedrag:

€ 740.921,00

Bijdrage van de Unie:

50% (€ 370.460,50)

Projectcode:

17/UP1/10/Div

Haalbaarheidsstudie Landbased Aquaculture in Vlaanderen - HaLAVla (2017 - 2019)

Aquacultuur vlaanderenIn het kader van Unieprioriteit 2 (EFMZV) wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd met betrekking tot land-based aquacultuur in Vlaanderen (HaLAVla). Deze studie zal ons toelaten om de meest geschikte locaties voor economisch duurzame aquacultuur te identificeren. Dit wordt gerealiseerd door het in kaart brengen van een waardevolle combinatie aan overschotten zoals warmte, water en nutriënten, terwijl rekening gehouden wordt met de logistieke mogelijkheden en het wettelijk kader. Het is de bedoeling dat de weg naar een businessplan voor duurzame aquacultuur op deze manier wordt vrijgemaakt.

We hopen op de identificatie van minstens 10 geschikte locaties in Vlaanderen om de stijgende vraag aan voedsel en bovendien de vraag naar een circulaire economie in te vullen zoals gedefinieerd staat in de visie 2050 van de Vlaamse Regering.

HaLaVla

Looptijd:

01/04/2017 tot 31/03/2019

Promotor:

INAGRO vzw/KULeuven

Contactpersoon:

Wouter Merckx

Meer info:

wouter.merckx@kuleuven.be

Projectbedrag:

€ 50.000,00

Bijdrage van de Unie:

50% (€ 25.000,00)

Projectcode:

16/UP2/03/Aqua

IMTAC-VL (2017 - 2019)

open landschap met aquacultuurvijverCommerciële aquacultuur wordt in het algemeen als ‘zeer beperkt’ beschouwd in België. Niettemin kan industriële synergie (de combinatie van verschillende industriële activiteiten) de mogelijkheid creëren om ruimte-, energie- en kostenefficiënter te zijn, en de ontwikkeling van ‘landbased aquaculture’ te faciliteren. Bovendien zijn industriële operaties, dankzij de huidige technologie, niet noodzakelijk onverenigbaar met duurzaamheid en maatschappelijke activiteiten.

Sibelco is een Belgische multinational die als hoofdactiviteit de ontginning van silicium heeft. Als gevolg van de verwijdering van zand ontstaan er grote en diepe waterbassins. Voor de huidige plassen, over een gebied van 1000 hectare en met goede waterkwaliteit, wordt gezocht naar een nieuwe invulling. Aquacultuur kan daarin voorzien.

Met financiering van de Europese Unie en Vlaamse overheid (Departement Landbouw en Visserij), werken Sibelco en KU Leuven samen om de haalbaarheid van ‘landbased aquaculture’ te bestuderen en te ontwikkelen in het gebied van Dessel-Mol. In vergelijking met traditionele technieken voor aquatische teelt, wordt het zogenaamde Recirculating Aquaculture System (RAS) beschouwd als een duurzamer alternatief. Met een RAS-systeem kan tot 90% van het water hergebruikt worden en zijn alle teeltparameters goed controleerbaar. De restfractie kan hergebruikt worden, bv. als meststof voor tomaten of op akkers.

Met deze inrichting kan Sibelco de visteelt van warm water voorzien en kan het onafhankelijk van het seizoen de watertemperatuur bepalen en bijsturen. Op deze manier kan het winnen van ruwe grondstoffen en aquacultuur gecombineerd worden, wat leidt tot een economische meerwaarde en de duurzame productie van hoogwaardige voeding.

IMTAC-VL

Looptijd:

2017 - 2019

Promotor:

KULeuven

Contactpersoon:

Wouter Merckx

Meer info:

Wouter.merckx@kuleuven.be

Projectbedrag:

€ 430.780

Bijdrage van de Unie:

€ 150.000 (34,8%)

Projectcode:

16/UP2/06/Aqua

Contactgegevens

Departement Landbouw en Visserij
Koning Albert I-laan 1.2 bus 101 - 8200 Brugge (wegbeschrijving)
Tel. 050 24 83 40 |  zeevisserij@lv.vlaanderen.be