Bodemattest bij grondoverdracht

Bij elke grondoverdracht wordt een bodemattest gevraagd. 

Concreet betekent dit:

  • bij de overdracht via verkoop of schenking van de grondeigendom
  • bij het vestigen of beëindigen van een erfpacht, vruchtgebruik of opstalrecht
  • bij de fusie of splitsing van vennootschappen, waarvan ten minste één van de betrokken vennootschappen eigenaar is van de grond

Als op de grond een inrichting gevestigd is/was, of als er een activiteit uitgeoefend wordt/werd die bodemverontreiniging kan veroorzaken gaat het om een risicogrond.

De lijst van activiteiten en inrichtingen staat in het Vlaams Reglement rond de Bodemsanering (VLAREBO). Informatie hierover kunt u schriftelijk aanvragen bij de gemeente.

Meer informatie: website Bodemattesten en grondoverdracht (nieuw venster)

Een uittreksel uit de kadastrale legger kan u schriftelijk, per fax of via e-mail aanvragen bij de gewestelijke directie van de Federale Overheidsdienst Financiën. De contactgegevens vindt u bij de Federale Overheidsdienst Financiën. Aan de hand van uw adresgegevens vindt u het kantoor waar u terecht kunt.

Delen: